Клікніть, щоб перейти на головну сторінку Клікніть, щоб перейти на головну сторінку Клікніть, щоб перейти на головну сторінку
1
Головна сторінкаКарта сайтуДопомога 12 грудня 2019 Українська3English

\
\
\
\
\
\
Актуальний коментар "ПРИГАСИТИ" МИТНУ КОНТРАБАНДУ – ЗАВДАННЯ І ДЛЯ СУДОВОЇ ВЛАДИ 25.03.2008 Друкувати

Актуальний коментар "ПРИГАСИТИ" МИТНУ КОНТРАБАНДУ – ЗАВДАННЯ І ДЛЯ СУДОВОЇ ВЛАДИ Парадоксальна ситуація складається на українських митницях: незважаючи на старання спеціалістів цього відомства, зростання їхньої кваліфікації в цілому, потік товарів у нашу державу, звільнених від оподаткування і митних зборів, невпинно збільшується… завдяки судовим рішенням з цього приводу. Держава зазнає таким чином серйозних збитків. Особливо помітним це явище стало останнім часом. Фахівці та досвідчені експерти – правники пов’язують його з передачею справ даної категорії із системи господарських судів до судів адміністративних, що й призвело, на їхню думку, до виникнення численних колізій при застосуванні податкового та митного законодавства. До порушення єдності судової практики та до значного погіршення якості розгляду зазначеної категорії справ. А у підсумку – до відвертого ігнорування інтересів держави. З огляду на злободенність цієї проблеми, у Кабінеті Міністрів проведена нещодавно відповідна нарада з керівниками міністерств, відомств і служб та правниками під головуванням першого віце-прем’єр-міністра О. Турчинова, - коментує ситуацію Голова Вищого господарського суду України, заслужений юрист України Сергій Демченко. -Нарада так і називалася: "Про обговорення питання щодо ситуації, яка склалася у зв’язку з прийняттям судами рішень, пов’язаних із звільненням від оподаткування операцій із ввезення товарів через митний кордон України". На ній було знайдено основні "больові точки" проблеми та обрано методику і тактику їхнього "лікування". Зокрема, Держмитслужбі, ДПА та Мінфіну України доручено терміново здійснити моніторинг рішень судів, пов’язаних із звільненням від оподаткування і митних зборів (цей прецедент створено не випадково саме зараз!), та, за наявності підстав, забезпечити своєчасне оскарження неправосудних рішень до вищих судових інстанцій, забезпечити належний захист інтересів держави в судах та посилити відповідальність службових осіб за недоліки під час його здійснення. -Сергію Федоровичу, Ви особисто, як суддя і юрист з величезним досвідом, схвалюєте такий підхід? Вважаєте за доцільне ще раз узагальнити та серйозно переглянути "новітню" судову практику щодо застосування судами митного та податкового законодавства при розгляді справ про звільнення від оподаткування під час ввезення товарів на митну територію України? Що це дасть? У чому тут "сіль" проблеми? -Такий підхід схвалюю не лише я – його схвалюють і більшість неупереджених юристів-практиків, зокрема, суддів господарських судів України. Погодьтеся, такого підходу вимагає нині реальне життя. Саме про це йшла мова також на березневому засіданні президії Вищого господарського суду України. Чому така одностайність? Все досить просто і зрозуміло. Поясню. Свого часу касаційні скарги, що надходили до ВГСУ і стосувалися податкових та митних справ, розглядалися у нашій спеціалізованій судовій палаті. Отож хочу підкреслити: тоді стала широким загальним набутком для суддівського корпусу єдина практика тих років, без якихось абсурдних колізій, ми навіть випустили збірник роз’яснень наших правових позицій. Окрім того, разом з палатою Верховного Суду України були відпрацьовані всі спірні правові питання, пов’язані з податками та митницею. Тож менше було і "контрабандних лазівок". Сьогодні ж виникла маса колізій, створилася безпрецедентна ситуація, коли різна судова практика з цих питань стала навіть предметом вимушеного обговорення центральних органів виконавчої влади! Прикро. Це свідчить, безперечно, про відсутність належного професійного досвіду (та й звідки йому так швидко взятися?) у наших колег з адміністративних судів та ще, хіба, про помилковість рішення про передачу справ цієї категорії до компетенції адмінсудів взагалі… Волюнтаристського, по суті своїй, рішення – як такого. Адже спеціалізація адмінсудів – і це всім добре відомо – зовсім в іншому. Не варто лякатися категоричності у даному визначенні – адже мова йде про відверті помилки, низьку якість розгляду справ, невпинно "повзучу" та все масштабнішу контрабанду на митницях, ухилення від сплати податків суб’єктами підприємницької діяльності, - і, як результат, колосальні збитки для держави. Що обчислюються десятками і сотнями мільйонів. З такою практикою треба якнайшвидше покінчити. Тому абсолютно правильно і своєчасно, вважаю, на нараді у першого віце-прем’єр-міністра було доручено Мінюсту, за участю заінтересованих центральних органів виконавчої влади, підготувати і подати проект звернення до Верховного Суду України з проханням здійснити узагальнення судової практики щодо застосування суддями митного та податкового законодавства при розгляді справ про звільнення від оподаткування під час ввезення товарів на митну територію України. Також правильно, що доручено - за участю Верховного Суду, Вищого адміністративного суду і Вищого господарського суду України підготувати пропозиції щодо удосконалення законодавства з метою уникнення колізій при його застосуванні. Правильна й інша позиція: підготувати та подати на розгляд Кабінету Міністрів додаткові пропозиції щодо вдосконалення механізму притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності за прийняття незаконних рішень… Мусимо об’єднати зусилля всіх гілок влади, всі зацікавлені професійні сили. -На Вашу думку, це дасть бажаний ефект? І актуальне гасло "Контрабанді – ні!" так просто і швидко реалізується? -Не так просто, і не так швидко, на жаль. У цій ситуації, на моє глибоке переконання, логічно ставити питання про повернення справ цієї категорії до господарських судів. Це принципово. Тому треба приймати конкретне рішення, що випливає зі змісту розмови на згаданій нараді. Йдеться про підвищення відповідальності та професіоналізму суддів, які розглядають цю категорію справ, а також про необхідність узагальнення судової практики. Саме тому необхідно ретельно вивчити практику, що складається нині у Вищому адміністративному суді і Верховному Суді України по цій категорії спорів – чи вона об’єктивна та послідовна, чи ні. Вважаю також, що потрібно розіслати копію протоколу згаданої наради і рішення президії Вищого господарського суду України головам всіх наших судів. У рішенні ми зобов’язали їх провести узагальнення, відповідні наради і збори суддів з метою забезпечення єдиної судової практики та прийняття законних, чітко обгрунтованих рішень. Запропонували відповідним посадовим особам, котрі мають право ставити питання про відповідальність суддів, реагувати у всіх випадках прийняття незаконних рішень. Характерно, що колеги одностайно підтримали цю позицію щодо зазначених проблем. Ось чому президія ВГСУ, помимо обговорення ситуації, прийняла постанову, згідно з якою з метою забезпечення єдності судової практики та підвищення якості розгляду спорів, пов’язаних із застосуванням податкового та митного законодавства, зокрема, при здійсненні операцій із ввезення товарів через митний кордон України, вирішено звернутися до Президента України, до Уряду та Верховної Ради України з пропозицією повернути господарським судам повноваження з розгляду цієї категорії справ. Це визначальна наша позиція. Рішення президії ВГСУ направлено до відома Раді суддів господарських судів України та Кваліфікаційній комісії суддів господарських судів. Це також суттєвий момент, що відіграє, безумовно, належну організаційну і дисциплінуючу роль. З цього ж приводу ми направили спеціального листа прем’єр-міністрові України Ю. Тимошенко, в якому, зокрема, говориться: …"До створення адміністративних судів та набрання чинності Кодексом адміністративного судочинства України розгляд усіх справ у спорах, пов'язаних із застосуванням законодавства про оподаткування та митного законодавства (за участю юридичних осіб та громадян-суб'єктів підприємницької діяльності) здійснювався господарськими судами. Останніми протягом тривалого часу було сформовано єдину судову практику, в якій належним чином вирішувалися всі спірні питання, пов'язані зі сплатою податків та митних зборів. Ця практика була усталеною, оскільки, по-перше, цілком узгоджувалася з правовими позиціями Верховного Суду України як найвищого судового органу в системі судів загальної юрисдикції, а по-друге, формувалася на основі систематичних узагальнень такої практики, надання Вищим господарським судом України роз'яснень з відповідних питань судам нижчого рівня, проведення семінарів, "круглих столів", нарад з питань судової практики та інших подібних заходів з обов'язковою участю фахівців органів державної податкової служби та митних органів. З набранням чинності КАС України ситуація докорінним чином змінилася і, на жаль, не на краще. Справи у спорах, пов'язаних із застосуванням законодавства про оподаткування та митного законодавства, у тому числі за участю юридичних осіб та громадян-суб'єктів підприємницької діяльності, вилучено з підвідомчості господарських судів і віднесено до адміністративної юрисдикції. В даний час відповідні спори можуть вирішуватися за правилами КАС України лише небагатьма господарськими судами в тих окремих регіонах, де поки що не утворено адміністративні суди. Відтак Вищий господарський суд України, який раніше відігравав провідну роль у формуванні практики з розгляду зазначених справ, позбавлений можливості належним чином впливати на однакове і правильне застосування законодавства про оподаткування та митного законодавства. На нашу думку, така ситуація значною мірою зумовила виникнення тих проблем, які стали предметом обговорення зазначеної наради у Першого віце-прем'єр-міністра України. З огляду на викладене та з метою виправлення такої ситуації доцільно обговорити питання щодо повернення до юрисдикції господарських судів справ у спорах, пов'язаних із застосуванням законодавства про оподаткування та митного законодавства ( за участю юридичних осіб та громадян-суб'єктів підприємницької діяльності) та внесення відповідних змін до процесуального законодавства". Таке наше колегіальне рішення, воно грунтується на багаторічному професійному досвіді, гострих та жорстких сьогоднішніх викликах реального життя-буття. Сподіваємось, воно дасть змогу всім неупередженим спеціалістам на цьому красномовному прикладі зрозуміти хибність шляху псевдореформ у судовій системі, змусить ухилитися від їх сліпого, непродуманого впровадження та обрати врешті єдино вірний шлях наближення до істини. Адже ціна подібних псевдореформ може виявитися для держави і нашого соціуму занадто дорогою. І нинішня ситуація на митницях, на превеликий жаль, - тільки початок цього прикрого процесу, перший симптоматичний "рикошет". Михайло Новик

« Повернутись до всіх матеріалів групи